Kjøper kan gjøre mangel ansvar gjeldende såfremt det er reklamert i rett tid, jfr. NS8409 punkt 12.1 og 12.2.
Selger har rett til å foreta retting eller omlevering dersom dette ikke er til vesentlig ulempe for kjøper og uten risiko for at kjøper ikke får dekket sine utlegg av selger, jfr. kjøpsloven §36.
Kjøper kan kreve at selger for egen regning retter mangel, dersom dette kan skje uten å volde selger urimelig kostnad eller ulempe.
Reklamasjoner skal meddeles skriftlig til selger via reklamasjonsskjema. Reklamasjonsskjema kan mottas på følgende måter:
Alternativt kan Farstad Profilsystemer sende vederlagsfritt den reklamerte del som kunden ønsker å skifte selv.
Farstad Profilsystemer sitt ansvar for mangler, utover det som følger av NS8409, punkt 11.2, omfatter ikke skade på annet enn de solgte varer, med mindre varene avviker fra det som er garantert av selger, eller det foreligger feil eller forsømmelse hos selger, jfr. kjøpslovens §40, tredje ledd. Kjøper skal i slike tilfeller, uavhengig av ansvarsforhold, søke å begrense de tap som måtte oppstå i denne forbindelse.
Kjøper er ansvarlig for utgifter (reise, montering etc) Farstad profilsystemer måtte ha i forbindelse med reklamasjonen dersom det viser seg at kjøper selv er ansvarlig for/ Farstad Profilsystemer ikke er ansvarlig for reklamasjonen.
Kunden må selv bekoste transport til og fra vår produksjonsenhet, med mindre annet er avtalt.
Dersom det viser seg at arbeid ikke er en reklamajsonssak vil kunde bli fakturert for timer og/eller utstyr benyttet til dette arbeid.